https://www.egemengazetesi.com/files/uploads/user/0e42907936.jpg
Metin BOSNAK

Millet Olabildik mi?

26-04-2022 01:49

 

Bir asırdır yaşadıklarımız gösteriyor ki milletimizi ümmetlikte erittik; sancaktar ruhumuz iyi oldu, ancak bayraktar ruhumuz Rumeli’de kaldı. Ümmetlikten milletliğe geçiş aşamasında millet yerine ancak etnik, dini, siyasi ve ekonomik aşiretler oluşturabildik. Kâbe’den sonra en güzel ve civardaki halkların ilticagahı olan güzel vatanda, vatanı karnın doyduğu yer ötesinde algılayan da pek kalmadı gibi. Devlet küresel sistemin şirketleştirdiği ve CEO tayin ettiği bir kurum haline gelirken, demokrasi diye en büyük aldatmacaların en hilekâr oyunlarına alet oldu. Hukukun bir kısmı AB boyunduruğuna, bir kısmı the cemaat ve the siyaset erbabına teslim oldu.

 

Sancıların paylaşımı arada etkili oldu biraz; ancak sevinçlerin paylaşımında sıkıntı oldu. Sonra da parsa topladıkça millete oynayanlar oldu; milletle oynayanlar oldu. Milletin pastasını artırmak yerine, olan pastadan haklı haksız istekler belirdi. Bir de Türk milleti üzerinden milletleşmeye gidenler oldu: Ermeni, Yunan, Arap ve şimdi de Kürtler. Türk milleti devlet vakarıyla davrandıkça, devletin aslında elinden kaydığının farkına varmadı. İçindeki yaraları içine kapanarak sarmaya çabalarken, cesaret, cesamet ve adaletin akınlarından korku, endişe ve birlik adına akınsızlıklara duçar oldu.

 

Hedefleri dışarıya değil kendine dönükleşen bir değerler dizisi içinde gelişti varlığımız. Devamlı kendini monitör eden, devamlı kendinde hata arayan ya da artık tanrısallaşan güçlere teslimiyet üzerine kurulu bir nizamın hem darbecileri hem de darbe karşıtları olduk. Demokrasi geldi derken Gladyö virüsüyle delik deşik olan bir kargaşa nizamını kendi tarihini alt etmek, kendi kimli kimliğimizi yok etmek için kullandık. Mitleri ve kahramanları olmayan milletlerin akıbeti belliyken, mitleri yok etmek, tahrif etmek, kahramanları silmek, dahası tarihimizi tarihimizin düşmanlarına yazdırmak gafletine duçar olduk. Türk dili, edebiyatı, felsefesi ve tarihini ya akademik merdiven tırmanma, ya da hamaset kurmacalarına indirgedikçe birden her şeyin anlamsızlaşması da beraberinde geldi. Orta Asya üzerimizde kaldı, Rumeli paramparça. Eski coğrafyalarımıza da aniden demokrasi savruldu birden; gene gafil yakalandık kaosa. “Dava” dediğimiz sancılardan öte, yarım kalan bireysel hesapları kesmeye dönüştü.

 

Kendi tarih tezlerini ya propaganda amaçlı ya da bıçak kemiğe dayandıkça karşı-propaganda amaçlı kullanmak Türk akademisinin “başarılarından” oldu. “Devletten” bağımsız müstakil ve dirayetli ama Türk kültürüne beklentisiz olarak hizmet eden bilim adamlarımızı gözler arar oldu. Ancak “devlet” emredince ve devletin istediği kadar var olmak varlığını öyle törpüledi ki, “devletin” varlığını kutsarken milletçe varlığın anlamı azaldı. Akamayan milletin kokmaya başlaması böyle oldu. “Müslüman olmak” yerine “Türk olmak” kavramını Batı asırlarca kullanmışken, hem İslam’dan Türklüğü, hem de özünden İslam’ı koparanlara karşı sessiz hatta onlarla işbirliği mesabesinde bir izansızlık ve ferasetsizlik furyası gözlere sis perdesi oldu. Yada taşlarından dem vururken, taşlara hayat veren tarihi, taşlaşan yüreklere anlatmak sıkıntısı doğdu. Tuğlarla tuğraların ayrıldığı noktada, Truva atları kendilerini Akal Teke atlarına benzettiler. Otağ, “oda”dan, oda salondan, dil gönülden, yürek merhametten ve cesaretten ayrılmaya başladı. Orta Asya sevdamız “Şark köşesi” kadar özlemli, ama etnografya müzeleri kadar cansız kaldı. Doğu Türkistan’a nefesimiz yetişti biraz, Bosna’ya ancak nefsimiz galebe çaldı.

Varlığı kendinden, ancak vatanının adı—“Türkiye,” Arapça; “Türkistan” Farsça-- bile başka milletlerin dillerinden olan bir milletin komplekssiz yaşama bilinci, son dönem Osmanlısında münavebeli olarak İngiliz ve Rus, son dönem Türkiye Cumhuriyetinde ise AB ve ABD üzerinden var olmaya devroldu. Eskiden Osmanlıya İran ne kadar engelse, şimdi bizzat içinden bazı unsurların atılıma engel olmaları “kazan-kazan” değil “kazan-kepçe” aldatmacasına evirildi. Bir eliyle darbeyi verdi, bir eliyle darbe karşıtlığı terennümlerini ve sivil-asker demeden milletin diğer milletler nezdinde gücünü artırma yerine, milletin bir unsurunun diğer unsurundan güç kotarmasına dönüştü kavgamız. Hat yazılarından, hudut yazılarına geçiyorduk ki, görüntüler anlam evrenimizi muhasara altına aldı. Yunan mezaliminden, siyasi mezalimlere kadar görüntü başka oldu, alt yazıları başka. “Babıâli,” Bab-ı Âliden sonra “basın” oldu; “medya” olduğu noktada ise medyumların dünyasına dalmıştık artık. Ağlayanın varlığı, Gülen’e yar oldu. Yaran yardan aşağı tepetaklak oldu. Nisan ayının “ayların en zalimi” olduğunu, hatıra ve arzuyu” birbirine kattığını öğrendik. Çorak Ülke’nin manzaraları ruh evrenimizde belirdi nagehan.    

 

Siyasete gelince, muhalefette düşmanı olduğu mekanizmaları iktidarda baş tacı eden, ama bir yandan da halk dalkavukluğu yapmaktan geri durmayan bir sarmal hali var. Dinin the cemaatsel yorumu dinin ta kendisi gibi her alana tahakküm etmek isterken, dilimizin şairlerinde küskünlük, romancılarında Batıcı öykünmecilik devam etmekte. Sanırsınız kimlikler sadece kullanılan markalardan ibaret. Kahramanlarını siyaset narasını en galiz şekilde atanlardan seçen toplumun ümit bağladıkları da ümitlerini içeri değil dışarı bağlamış durumdalar. Kültürel anlamda bakılınca, kimliklerini korumada kalkan olduklarımızın bir kısmı kalkanı eritip Türk milletine fırlatılan ok uçlarına dönüştürme niyetindeler. Moby Dick etkisini ne zaman anlayacakları ise meçhul. “Daha deniz, daha müren; Güneş bayrak, gök kurıkan!” Ödlek zamandır; zaman ödlektir. Arapça öğrenen Lawrence sonraları Türkçeye başladı.

 

Üstten alta yapılanmayı Osmanlı’dan beri şiar edinen Türk toplumunda siyasetin ve sultanın dinine göre çabucak hiza alan kitleler oluşurken etnik ve dini bölücülük marifetiyle teşekkül ettirilen poşulu ve besmeleli bölücülük devleti adeta rehin almak çabasındadır. Akademi dünyası her zamanki gibi suskun ve acaba hangi renge ve ışığa göre arabasını yenileyeceğinin, yazlığının nerede olması gerektiğini hesap etmektedir. Medya müptezelleri her zamanki tavırları ile banka hesapları ile haysiyet muhasebesi arasında tereddüt yaşamadan saflarını seçmiş durumdalar.

 

Peki, ne kadar millet olduk bu süreç içinde? Hayırda şerrin, şerde hayır olabileceği imanımızın bir parçasıdır. Tarihin uzun teneffüs vaktinde “ağır” yük aldık yine. Ayağa kalmak vaktidir artık. Nalına da mıhına da… Türkiye kendine rağmen, kendi içindekilere rağmen, kendi dışındaki Türkiyeleri yeniden hatırladıkça tarihin anlamını yeniden keşfedecek ve aşiret arkalaşmalarını da bozacaktır. Kendisi ve parçalanan ruhunun dolaştığı coğrafyaları yeniden teneffüs ettikçe, Millet olduğunu ve Türk Milleti olmadan tarihin bir türlü hizaya gelmediğini de başkalarına anlatacaktır. Ümidimiz ve öfkemiz aynı nedenle. Şimdisi ve hemeniyle!

 

 

 

 

Neler Söylendi?

DİĞER YAZILARI MUHSİN BAŞKAN Mum Titrer Hanemizde Ülkücülük CHP'yi Ne Zaman Sevdim İSLAMCILIKLA MÜSLÜMANI, TÜRKÇÜLÜKLE TÜRKÜ YABANCILAMAK SOSYAL MEDYANIN SOS'LARI PARALEL YAPI Bosna'daki Türk Üniversitesi: IUS DER SPİEGEL "BOYUN EĞME" DİYOR DEVRİM Mİ DEDİNİZ? BİRLİK VE BERABERLİK NEDİR? DİL TARİH VE İDEOLOJİ AYNAYI ARAMAK... MAKULLER AKİLLERE KARŞI VEDA HUTBESİNİ OKURKEN HİNLİK VE HAİNLİK ÖTESİNDE TARİHE BAKMAK ALPEREN OLMAK BİR HİLAL BİR İHTİLALDİR DELİLİĞE ÖVGÜ AŞK'A DAİR YAKLAŞIMLAR BİLİM, İDEOLOJİ VE DARVİNİZME DAİR YALAN DÜNYADA GERÇEK TARİH OLUR MU? DELİ DUMRUL'UN KÖPRÜSÜ ORTAYA KARIŞIK HALLERİMİZ EFKAR VE HERZELER YUSUF, ŞEHİR VE TABUYA DAİR EĞİTİME NEDEN HAYIR? EFKAR VE HERZELER "ADAMLARIN" PLANI HER ZAMAN TUTAR MI? İNGİLİZ'CE KONUŞMAK... BEN ÖLÜNCE KİM KALIR? BİLMENİN MALİYETİ NEDİR? BU ÜLKEYİ ANLAMAK... NİYET TAVŞANLARI VE TARİH ŞERİF MARDİN VE CUMHURİYETİN GETTOLARI FERMAN VE FETVA BAYRAMLARDAN BAYRAM BEĞENMEK AŞKIN BAR/KODU MEVSİM SONU İNDİRİMLİ LİBERALCİLİK YOL DA İÇİMİZDE SEYYAH DA! OSMANLI NE ZAMAN ÖLDÜ? SÜRGÜN KAYIP MEDENİYETİ ARARKEN... KÜRDİSTANA DAHA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ? İKİNCİ YEŞİL KUŞAK PROJESİ MHP NEREYE GİDİYOR? NASIL BİR GENÇLİK? KİM KORKAR EBU ZER'DEN? MEHDİ NE ZAMAN GELECEK? "GÜZEL VE YALNIZ ÜLKE"YE Milliyetçilik ve Kürtler İLETİŞİM VE PROPAGANDA BATILILAŞMAK TWITTER'DA KENDİMİZİ OKUMAK "DANIMARKA ÜLKESİNDE KOKUŞAN ŞEYLER" BİSİKLETİN İSLAMİ OLANI FİRAVUN VE HİÇ'LİK KAMUSAL ALAN DÖNÜŞTÜ MÜ? KADIN, ŞEYTAN VE ÖLÜM ÇEVRİM İÇİ AHLAK ÖLÜM VE YAŞAMA KORKUSU KISKANÇLIĞIN KISKAÇLARI 11 Eylül ve ABD YA 12 EYLÜL SONRASI? Korku ve alkışlar arasında Ortadoğu AYDIN, MÜNEVVER VE ENTELEKTÜEL ORTADOĞU'DA OLANLARI ANLAMAK KAVGA NEREDE? KAVGA NEREDE? ORTADOĞU'NUN YENİDEN TASARIMI SUSMAK, PUSMAK VE BİRLİK DİL VE TARİH KAVGAMIZ HOLİGARŞİ Said Nursi ve Cemaat algısı Size “İslamî alt-çevre” diyebilir miyim, “abi”? MUHAFAZAKÂRLIK NEDİR? TÜRK LİBERALİZMİ AŞK MI MAŞUK OLAN? DİN'ERCİLİK SİVİL İTAATSİZLİK NEDİR? NEDEN KÜRT ÇALIŞMALARI ENSTİTÜSÜ? DEĞİŞİM İDEOLOJİSİ VE LİBERAL PROPAGANDA 12 EYLÜL SONRASI UZLAŞMA LİBERAL STATÜKOCULUK UYKUYU ÖLDÜRMEK "EKSİK ETEK" BABİL, DİL VE PROPAGANDA DENKTAŞ'IN ÖLÜMÜ AİKİDO VE "KÜRDİSTAN" DEĞİŞİM TÜRKÇE VE İDEOLOJİ "KASIMPAŞALI" BAŞBAKAN "İBRAHİMİ DİNLER" BİLİMLE DİNİ UYUŞTURMAK KOLTUĞA OTURAN VE KOLTUĞUN OTURDUĞU İNSAN TEMCİT PİLAVI VE YENİ OSMANLI RODRİGEZ NEDEN LİBERAL OLAMAZ? BEN'SİZLİĞE ŞİİR TOPKAPI'DAN DOLMABAHÇE'YE DÜŞERKEN ERBAKAN'I ÖZLERKEN MÜSLÜMAN VE İSLAMCI İSLAM VE FEMİNİZM KAÇIRILAN GÜNDEM BIDEN NOTLARI DEMOKRASİDE KİM KİM ÖPÜYOR ARAF'TA TARİHLERDEN TARİH BEĞENMEK İKİNCİ YEŞİL KUŞAK PROJESİ ARAFTAKİNİ ÖZLEMEK Hayatta Sürgün Olmak AKADEMİSYENLİK KÜRESEL KARADUL TEFRİKALARI GÜNCELLENEN MESİHİ BEKLERKEN TÜRKİYE KOLTUK, TURNUSOL VE KİMLİK BOSNA'DA BİR TÜRK ÜNİVERSİTESİ KOVBOY MEHTERANLA JAZZ ÇALARKEN Amerika ve Anti-Amerikan Kimlikler AMERİKAN KİMLİĞİ VE ŞEYTANLARI DÖNÜLMEZ AKŞAMIN UFKUNDAYIZ KUTLU VEDA DEĞİŞİMİN TÜRKÇESİ VE UYANIŞ TANRI, İNSAN VE TAKVİM ÖDLEK ÖCÜNÜ ALDI MI? Zaman, medeniyet ve din Zaman, medeniyet ve din Mehdi’yi beklerken ORTADOĞU VE YENİ İNSAN Kediler, Fareler ve Vatan Kürşat olma vaktidir Gülün Adı, Kadın ve Takva İslamo-Amerikancılık EBCET, CİFR VE TARİH SÜBJEKTİF OLMANIN FAZİLETİ DİPLOMASİMİZ NEREYE? İSTİKLAL MARŞI YENİDEN YAZILABİLİR Mİ? KOKUŞAN BİR ŞEYLER VAR! KÜRESEL KARADULUN AĞLARINDA "Yeni Osmanlı"nın Yeni Haçlılara Yardım Tezkeresi KATLİAMERİKA MAHALLE, BASKILAŞIM VE FİKİR NAMUSU YARASANIN ÇIĞLIĞI VE DİPLOMASİ Ay lav yu, Cani! AŞKIN HALLERİ DOKUZ HECELİLER FİRAVUN... Kadın'ım... 28 Şubat ve Erbakan KADDAFİ'DEN KESESİ Ve Yine Karşınızda Renan, Sykes ve Picot Democoupracy mübarek olsun! FULL'er Yapalım mı, Abi? Ortadoğu'da Sezaryen Mısır'da Karaoke Devrimi Mısır'ı Okurken Obama ve ikinci yeşil kuşak projesi (I) Bir Ortadoğu Masalı Mutlu Oligarşiden Kutlu Oligarşiye Ey zahit, şaraba eyle ihtiram! Bilinç ve Sürgün İbrahim, devir içimdeki putları! İdeolojik dil ve Teolojik Tarih Pardon, Size Demokrasi Diyebilir miyim? Paralel Evren, Küresel İslamcılık Erkekler ne zaman "adam" olur? "Millî" Küreselleşme? AK'Kışşş Kimliklerin Kurdu “Hiç” i öğrenmek GELENEK VE MANKURT Küresel tapınak, yerel rahipler ve Hipnoz Çift-düşün, yeni-konuş! Batı'yı ararken... Aforoz’malar… Halife Ömer Hayek’i ne zaman okumuştu? AĞLAMAKTAN ÇAĞLAMAYA DOĞRU KÜRT'AJ Shalom, Kürdistan! İstiklal marşını yeniden yazmak İslam, Millet, Hilafet ve Siyaset Amerika düşmansız olabilir mi? Mustafa Reşit Paşa'ya Mektup Keşif... Babil’in dil’beri Medeniyetlerin neyi çatışıyordu? Tarihi hangi hikâyeci yazar? Zihin Kontrolü ve Kült YUMURTANIN AK'I, SARISI Ebu Zer’in günlüğü Her şey zıddı ile mi kaim? Melamilik “marka” mıdır? Melâmilik Bir ayrılık, bir yalnızlık, bir ölüm AŞKA DAİR NE VARSA Medya medyumluğu ve wikisızmalar Türkiye, İran ve Dünya Barışı Muhafazakârlık “marka”sı? Füze ümütz! “Van münütz!” Çin'in hafızası ve küresel sistem Kutlu veda Öznellik Öz’neliktir! Hz. İnsan, Hz. Peygamber ve emanet Said Nursi ve tesettür İmam, Örtünme ve Nur Suresi Din duble “yol” mu demekti? Gelenek, mankurt ve reform Aylardan şubat günlerden cuma Alaturkalıktan Kolaturkalığa gelenek Gelenek mürtedi ve kimlik Namus, Kanun ve Fazilete Dair İman "terakkiye" destek midir? Yılmayacağız... ÜÇ TARZ-I MAHALLE VE HAL Hoş geldin, Şeytan! OSMANLI VE NEO-OSMANLI DAYILAR VE DAYILANMALAR Türkiye’de muhafazakârlık ve Dr. Faustus Tesettür neyi örtüyor? Milat oluşturmak Yahudilik bir din mi yoksa ırk mıdır? Tarih satrancını asıl kim oynuyor? Mahalle ve getto Tanrı, totem ve muta nikahı Orta Doğu’mların ebesi ŞOFÖR MAHALLİ BASKISI KÜRESEL İSLAMCILIK RENAN'I VE KENDİMİZİ AŞMAK Medine Vesikası Türk solculuğu ve İslamcılığı Batı’k düşüncelerin Doğu’şu BATI'NIN DEĞERLERİ EVRENSEL MİDİR? NEO-MUHAFAZAKÂRLIK VE YİN-YANG Karadul KEDİLER VE FARELER “Erkekliğin” yasası, “kadınlığın” tasası ON ADIMDA LİBERAL OLMA TÜYOLARI Neden Federasyon? Kaburga kemiklerimdeki sızı? Ortadoğu ve Darbeler "Küreselleşme "millet"e neden karşıdır? TURNUSOL Ya 12 Eylül sonrası? (II) Ya 12 Eylül sonrası? 12 Eylül darbesine nasıl gelmiştik? (II) 12 Eylül darbesine nasıl gelmiştik? (I) Kim ne der? Ne zaman ki…