https://www.egemengazetesi.com/files/uploads/user/0e42907936.jpg
Metin BOSNAK

Ebu Zer’in günlüğü

26-04-2022 01:49

 

Ebu Zer ilk Müslümanlardan.

Namı diğer Gıfarî.

Ne doğum tarihi doğru dürüst bellidir.

Ne de öldüğü yer tam olarak bilinir.

Yunus’un dediği gibi, “şöyle garip bencileyin” ölmüştür Mekke ile Medine arasında bir yerde.

Bazı rivayetlerde onun adı “Mesîhu'l İslâm” diye anıldı.

Kabilesi cahiliye döneminde yol kesen, kervan soyan eşkıya güruhu idi.

Yani haramilerin arasında büyümüştü.

Ebu Zer’in kabilesi için güzel şöhreti vardı: cesurdu, atılgandı, namı vardı yani.

Müslüman olduğu zaman cesaretine başka güzel vasıflarda kattı.

Kabilesi ve ailesini uyaranlardan oldu genç yaşta.

“Lebbeyk” serencamı başlamıştı.

Müslüman olmadan ruhen, ahlaken iman etmişti o zaten.

İslam ruhunu yüceltmesi için kanatlarını taktı.

Hz. Peygamberin samimi dostlarından oldu Ebu Zer.

Öylesine yakındı ona.

Öyle uzun uzun görüşmesi de olmamıştı Müslüman olduğunda…

Hz. Peygamber'in Medine'ye hicretinden sonra meydana gelen Bedir, Uhut, Hendek ve diğer savaşlara katıldı. Tebuk Savaşında İslâm ordusu hazırlanırken o gecikmişti. Ancak devesinin bitkinliği onu geride bırakmadı. Hz. Peygamberin arkasından yürüyerek katıldı sefere.

Kabilesinin aksine Ebu Zer yoksuldu. Yoksulluğu yokluktan değildi. Kendince kullandığı eşyaları vardı, onları kullanırdı. Ancak eşyanın onu kullanmasına izin vermezdi.  Züht onda kozmetik değil, kozmik bir sır oldu. Medine’nin bağları bahçelerini o da görüyordu. Ancak şaraptaydı gözü onun, bağda, bahçede üzümde değil. Üniforması yoktu, üniforma kalıplarına sığan cinsten de olmadı.

Ve Hz. Peygamber Hakk’a yürüdü bir gün…

Ebu Zer uzlete çekildi.

Medine’den Şam’a bir yakıcı menzilde teselli aradı.

Lakin Hz. Osman devrinde yeni bir haramilik türemeye başlamıştı. Bir yandan İslam yeni bölgeleri zapt ediyordu. Öte yandan, o bölgelerin alışkanlıkları, adetleri, töreleri Müslümanları zapt etmeye başlamıştı. Bunun neticesi olarak emirler, mutantan hayatın tantanasına kendini kaptırmaya başlamışlardı.  Hz. Peygamber, Hz. Ebu Bekir ve Hz. Ömer devrinin sadeliği unutulmuştu. 

Ebu Zer’in havsalası kuvvetli idi, inancı kadar…

Şam’da Muaviye hüküm sürüyordu.

Haramilere karşı savaşmıştı kendi kabilesinde Ebu Zer.

O, sade yaşamaya devam etti. Gösterişsiz yaşamakta ısrar ettiği gibi, mal ve servet biriktirme hırsı da olmadı.  Ayrıca, bunun aksine şaşaayı tercih edenleri makamlarına, rütbelerine bakmadan tenkit ediyor, onlara hesabını veremeyecekleri şeylerden uzak durmalarını salık veriyordu.

Muaviye ve emirlerinin yaşantıları özellikle dikkatini çekiyordu Ebu Zer’in. İslam devletleşirken, mülk olmaya, melikler çıkarmaya başlamıştı. Ebu Zer’in eleştirileri önceleri önemsenmedi, sonraları ise “fitne” çıkardığı söylentisi ve bazı İslamî argümanlar kullanılarak şikayet edildi Halife’ye. Ebu Zer’e “kaza okları” fırlatıldı. Hz. Osman’ın artık onu Medine’ye çağırma zamanıydı. Davete uydu Ebu Zer, ancak arkasında ne olduğunu da biliyordu. Ve Halife Osman’ın kendine önerdiği sukut önerilerini “benim makam, mülk isteğim yok!” diyerek geri çevirdi. Fazla da kalamadı Medine’de Mekke civarında Rebeze’ye ilişti hafifçe.

Asaleti öyle bir derece de idi ki, Halife Osman’ın aleyhinde olanlara da pirim vermedi. Onların hedefi de Ebu Zer’in eleştirdiklerinden uzak değildi. Evsiz, barksız ve nihayetinde giysileri de parça parça olan Ebu Zer, küskünlüğe vurmuştu kendini. “Bana giysi lazım değil,” diyordu, “kefen lazım!”

Ve öyle de oldu.

Ölüm kervanına katılmasından kısa süre sonra ufukta bir kervan gözüktü. Kervanla gelen Ensâr'dan bir genç gelip onu kefenledi ve cenaze namazını kıldırdı, Rebeze'ye defnetti. Karısı ve kızını Allah’a emanet etmişti. Vefatında geriye harap bir ev ile üç koyun ve birkaç keçiden başka bir şey kalmamıştı.

Ebu Zer, “ilim deryası” diye adlandırılan bir insandı yaşarken. Çünkü bilgi edinmek için Hz. Peygamber'e sık sık sorular sorardı. İman, ihsan, emir, nehiy, iyilik ve kötülük hakkında ne varsa hepsini Hz. Peygambere sorarak öğrenmişti. Her hareket ve işinde Hz. Peygambere tâbi olduğunu gösterirdi. Gayet kanaatkâr olup basit ve sade yaşardı. Hakki söylemekten çekinmez ve korkmaz idi.

Ebu Zer yaratılıştan hakperest bir Peygamber dostu idi. Ümmet arasında meydana gelen fitne ve fesatlara karışmaktan son derece sakınırdı. Hz. Osman'a ve Hz. Muaviye’ye muhalif olarak tanınırdı. Kendisine arzu etmediği bir şey teklif edildiği zaman, zahitlere mahsus bir eda ile ve güler yüzle, reddederdi. Ebu Zer, pek az sayıda fetva vermiştir. Ancak hakli bir meselede halifeye karsı gelmekten çekinmemek gerektiği onun en büyük fetvası oldu.

Muaviye öldü, ama Ebu Zer yaşıyor.

Günlüğünü yazmaya devam etti Ebu Zer, imzasız günlüğünü.

 

Neler Söylendi?

DİĞER YAZILARI MUHSİN BAŞKAN Mum Titrer Hanemizde Ülkücülük CHP'yi Ne Zaman Sevdim İSLAMCILIKLA MÜSLÜMANI, TÜRKÇÜLÜKLE TÜRKÜ YABANCILAMAK SOSYAL MEDYANIN SOS'LARI PARALEL YAPI Bosna'daki Türk Üniversitesi: IUS DER SPİEGEL "BOYUN EĞME" DİYOR DEVRİM Mİ DEDİNİZ? BİRLİK VE BERABERLİK NEDİR? DİL TARİH VE İDEOLOJİ AYNAYI ARAMAK... MAKULLER AKİLLERE KARŞI VEDA HUTBESİNİ OKURKEN HİNLİK VE HAİNLİK ÖTESİNDE TARİHE BAKMAK ALPEREN OLMAK BİR HİLAL BİR İHTİLALDİR DELİLİĞE ÖVGÜ AŞK'A DAİR YAKLAŞIMLAR BİLİM, İDEOLOJİ VE DARVİNİZME DAİR YALAN DÜNYADA GERÇEK TARİH OLUR MU? DELİ DUMRUL'UN KÖPRÜSÜ ORTAYA KARIŞIK HALLERİMİZ EFKAR VE HERZELER YUSUF, ŞEHİR VE TABUYA DAİR EĞİTİME NEDEN HAYIR? EFKAR VE HERZELER "ADAMLARIN" PLANI HER ZAMAN TUTAR MI? İNGİLİZ'CE KONUŞMAK... BEN ÖLÜNCE KİM KALIR? BİLMENİN MALİYETİ NEDİR? BU ÜLKEYİ ANLAMAK... NİYET TAVŞANLARI VE TARİH ŞERİF MARDİN VE CUMHURİYETİN GETTOLARI FERMAN VE FETVA BAYRAMLARDAN BAYRAM BEĞENMEK AŞKIN BAR/KODU MEVSİM SONU İNDİRİMLİ LİBERALCİLİK YOL DA İÇİMİZDE SEYYAH DA! OSMANLI NE ZAMAN ÖLDÜ? SÜRGÜN KAYIP MEDENİYETİ ARARKEN... KÜRDİSTANA DAHA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ? İKİNCİ YEŞİL KUŞAK PROJESİ MHP NEREYE GİDİYOR? NASIL BİR GENÇLİK? KİM KORKAR EBU ZER'DEN? MEHDİ NE ZAMAN GELECEK? "GÜZEL VE YALNIZ ÜLKE"YE Milliyetçilik ve Kürtler İLETİŞİM VE PROPAGANDA BATILILAŞMAK TWITTER'DA KENDİMİZİ OKUMAK "DANIMARKA ÜLKESİNDE KOKUŞAN ŞEYLER" BİSİKLETİN İSLAMİ OLANI FİRAVUN VE HİÇ'LİK KAMUSAL ALAN DÖNÜŞTÜ MÜ? KADIN, ŞEYTAN VE ÖLÜM ÇEVRİM İÇİ AHLAK ÖLÜM VE YAŞAMA KORKUSU KISKANÇLIĞIN KISKAÇLARI 11 Eylül ve ABD YA 12 EYLÜL SONRASI? Korku ve alkışlar arasında Ortadoğu AYDIN, MÜNEVVER VE ENTELEKTÜEL ORTADOĞU'DA OLANLARI ANLAMAK KAVGA NEREDE? KAVGA NEREDE? ORTADOĞU'NUN YENİDEN TASARIMI SUSMAK, PUSMAK VE BİRLİK DİL VE TARİH KAVGAMIZ HOLİGARŞİ Said Nursi ve Cemaat algısı Size “İslamî alt-çevre” diyebilir miyim, “abi”? MUHAFAZAKÂRLIK NEDİR? TÜRK LİBERALİZMİ AŞK MI MAŞUK OLAN? DİN'ERCİLİK SİVİL İTAATSİZLİK NEDİR? NEDEN KÜRT ÇALIŞMALARI ENSTİTÜSÜ? DEĞİŞİM İDEOLOJİSİ VE LİBERAL PROPAGANDA 12 EYLÜL SONRASI UZLAŞMA LİBERAL STATÜKOCULUK UYKUYU ÖLDÜRMEK "EKSİK ETEK" BABİL, DİL VE PROPAGANDA DENKTAŞ'IN ÖLÜMÜ AİKİDO VE "KÜRDİSTAN" DEĞİŞİM TÜRKÇE VE İDEOLOJİ "KASIMPAŞALI" BAŞBAKAN "İBRAHİMİ DİNLER" BİLİMLE DİNİ UYUŞTURMAK KOLTUĞA OTURAN VE KOLTUĞUN OTURDUĞU İNSAN TEMCİT PİLAVI VE YENİ OSMANLI RODRİGEZ NEDEN LİBERAL OLAMAZ? BEN'SİZLİĞE ŞİİR TOPKAPI'DAN DOLMABAHÇE'YE DÜŞERKEN ERBAKAN'I ÖZLERKEN MÜSLÜMAN VE İSLAMCI İSLAM VE FEMİNİZM KAÇIRILAN GÜNDEM BIDEN NOTLARI DEMOKRASİDE KİM KİM ÖPÜYOR ARAF'TA TARİHLERDEN TARİH BEĞENMEK İKİNCİ YEŞİL KUŞAK PROJESİ ARAFTAKİNİ ÖZLEMEK Hayatta Sürgün Olmak AKADEMİSYENLİK KÜRESEL KARADUL TEFRİKALARI GÜNCELLENEN MESİHİ BEKLERKEN TÜRKİYE KOLTUK, TURNUSOL VE KİMLİK BOSNA'DA BİR TÜRK ÜNİVERSİTESİ KOVBOY MEHTERANLA JAZZ ÇALARKEN Amerika ve Anti-Amerikan Kimlikler AMERİKAN KİMLİĞİ VE ŞEYTANLARI DÖNÜLMEZ AKŞAMIN UFKUNDAYIZ KUTLU VEDA DEĞİŞİMİN TÜRKÇESİ VE UYANIŞ TANRI, İNSAN VE TAKVİM ÖDLEK ÖCÜNÜ ALDI MI? Millet Olabildik mi? Zaman, medeniyet ve din Zaman, medeniyet ve din Mehdi’yi beklerken ORTADOĞU VE YENİ İNSAN Kediler, Fareler ve Vatan Kürşat olma vaktidir Gülün Adı, Kadın ve Takva İslamo-Amerikancılık EBCET, CİFR VE TARİH SÜBJEKTİF OLMANIN FAZİLETİ DİPLOMASİMİZ NEREYE? İSTİKLAL MARŞI YENİDEN YAZILABİLİR Mİ? KOKUŞAN BİR ŞEYLER VAR! KÜRESEL KARADULUN AĞLARINDA "Yeni Osmanlı"nın Yeni Haçlılara Yardım Tezkeresi KATLİAMERİKA MAHALLE, BASKILAŞIM VE FİKİR NAMUSU YARASANIN ÇIĞLIĞI VE DİPLOMASİ Ay lav yu, Cani! AŞKIN HALLERİ DOKUZ HECELİLER FİRAVUN... Kadın'ım... 28 Şubat ve Erbakan KADDAFİ'DEN KESESİ Ve Yine Karşınızda Renan, Sykes ve Picot Democoupracy mübarek olsun! FULL'er Yapalım mı, Abi? Ortadoğu'da Sezaryen Mısır'da Karaoke Devrimi Mısır'ı Okurken Obama ve ikinci yeşil kuşak projesi (I) Bir Ortadoğu Masalı Mutlu Oligarşiden Kutlu Oligarşiye Ey zahit, şaraba eyle ihtiram! Bilinç ve Sürgün İbrahim, devir içimdeki putları! İdeolojik dil ve Teolojik Tarih Pardon, Size Demokrasi Diyebilir miyim? Paralel Evren, Küresel İslamcılık Erkekler ne zaman "adam" olur? "Millî" Küreselleşme? AK'Kışşş Kimliklerin Kurdu “Hiç” i öğrenmek GELENEK VE MANKURT Küresel tapınak, yerel rahipler ve Hipnoz Çift-düşün, yeni-konuş! Batı'yı ararken... Aforoz’malar… Halife Ömer Hayek’i ne zaman okumuştu? AĞLAMAKTAN ÇAĞLAMAYA DOĞRU KÜRT'AJ Shalom, Kürdistan! İstiklal marşını yeniden yazmak İslam, Millet, Hilafet ve Siyaset Amerika düşmansız olabilir mi? Mustafa Reşit Paşa'ya Mektup Keşif... Babil’in dil’beri Medeniyetlerin neyi çatışıyordu? Tarihi hangi hikâyeci yazar? Zihin Kontrolü ve Kült YUMURTANIN AK'I, SARISI Her şey zıddı ile mi kaim? Melamilik “marka” mıdır? Melâmilik Bir ayrılık, bir yalnızlık, bir ölüm AŞKA DAİR NE VARSA Medya medyumluğu ve wikisızmalar Türkiye, İran ve Dünya Barışı Muhafazakârlık “marka”sı? Füze ümütz! “Van münütz!” Çin'in hafızası ve küresel sistem Kutlu veda Öznellik Öz’neliktir! Hz. İnsan, Hz. Peygamber ve emanet Said Nursi ve tesettür İmam, Örtünme ve Nur Suresi Din duble “yol” mu demekti? Gelenek, mankurt ve reform Aylardan şubat günlerden cuma Alaturkalıktan Kolaturkalığa gelenek Gelenek mürtedi ve kimlik Namus, Kanun ve Fazilete Dair İman "terakkiye" destek midir? Yılmayacağız... ÜÇ TARZ-I MAHALLE VE HAL Hoş geldin, Şeytan! OSMANLI VE NEO-OSMANLI DAYILAR VE DAYILANMALAR Türkiye’de muhafazakârlık ve Dr. Faustus Tesettür neyi örtüyor? Milat oluşturmak Yahudilik bir din mi yoksa ırk mıdır? Tarih satrancını asıl kim oynuyor? Mahalle ve getto Tanrı, totem ve muta nikahı Orta Doğu’mların ebesi ŞOFÖR MAHALLİ BASKISI KÜRESEL İSLAMCILIK RENAN'I VE KENDİMİZİ AŞMAK Medine Vesikası Türk solculuğu ve İslamcılığı Batı’k düşüncelerin Doğu’şu BATI'NIN DEĞERLERİ EVRENSEL MİDİR? NEO-MUHAFAZAKÂRLIK VE YİN-YANG Karadul KEDİLER VE FARELER “Erkekliğin” yasası, “kadınlığın” tasası ON ADIMDA LİBERAL OLMA TÜYOLARI Neden Federasyon? Kaburga kemiklerimdeki sızı? Ortadoğu ve Darbeler "Küreselleşme "millet"e neden karşıdır? TURNUSOL Ya 12 Eylül sonrası? (II) Ya 12 Eylül sonrası? 12 Eylül darbesine nasıl gelmiştik? (II) 12 Eylül darbesine nasıl gelmiştik? (I) Kim ne der? Ne zaman ki…