DOLAR 0,0000
EURO 0,0000
STERLIN 0,0000
ALTIN 000,00
BİST 00.000
Metin BOSNAK
Metin BOSNAK
Giriş Tarihi : 26-04-2022 01:49

DELİ DUMRUL'UN KÖPRÜSÜ

 

Deli Dumrul’un Köprüsü

 

Türkiye’nin Filistin-İsrail’le ilişkisini anlamaya çalışırken Deli Dumrul Hikâyesi geldi aklıma.

Önce hikâyeyi bir hatırlayalım isterseniz:

Güçlü Oğuz arasında Duha Kocaoğlu Deli Dumrul adında bir er yaşardı. Kuru bir ırmağın üzerine köprü yaptırmış, geçenden otuz üç akçe, geçmeyenden döve döve kırk akçe alırdı."Benden daha deli ve güçlü bir yiğit var mıdır? Varsa çıksın, dövüşelim; yiğitliğim Rum ve Şam'a dek bilinsin" diye düşünürdü. Günlerden bir gün köprüsünün yakınına bir bölük oba kondu. İçlerinden biri hastalanmış, Allah'ın buyruğuyla ölmüştü. Kimisi oğul, kimisi kardeş diye ağlıyor, ağıtlar yakıyordu. Deli Dumrul dörtnala erişti ve sordu; "Bre ne ağlıyorsunuz, köprümün yanında bu gürültü nedir?" "Hanım" dediler, "bir yiğidimiz öldü, ona ağlıyoruz."

Deli Dumrul sordu.

"Bre, yiğidinizi kim öldürdü?"

"Allah Teâlâ’dan buyruk geldi, al kanatlı Azrail, yiğidin canını aldı," dediler.

Deli Dumrul şaşırdı:

"Bre Azrail de kimdir? Nasıl alır insanın canını?" dedi.

“Ey Kadir Allah’ım, birliğinin hakkı için Azrail'i göster bana, göster ki, onunla dövüşeyim, güzel yiğidin canını kurtarayım, bir daha da kimsenin ölümüne neden olmasın."

Bu hikâyede çok önemli bir tavır var. Evvela, Deli Dumrul’un köprüsü aslında ölümün kendisini ifade ediyor. Yaşadıysan, ille ki öleceksin anlamında. Sonrasında, bir yiğidin ölümüne—üstüne vazife olmasa da—Deli Dumrul üzülerek, yiğidin intikamını almaya çalışacak. Sonrasında Azrail’in yaman olduğunu anlayacak ve Azrail’le diplomasi ilişkisi geliştirecektir. Deli Dumrul Allah’ı tanıyor, ancak Azrail’in onun emriyle can aldığını bilmiyor. Bu nedenle diğerkâm bir cengâver rolünden, kendi canının derdine düşen yalnızı oynuyor. Kendinin yaşaması için birinin ölmesi gerekmektedir. Yavuklusundan başka bu diplomasiye pey olmaya razı olan da yoktur. Azrail’de yavuklunun aşkını ve fedakârlığını görünce, Deli Dumrul’la yaşamasının daha makul olduğu inancıyla ve Allah’ın izniyle yaşlı ana-babanın canlarını alır ve diğerleri yaşar…

Sonrasında daha bir coşkun akar hikâye:

Dedem Korkut geldi, boy boyladı, soy soyladı, destan koştu, deyiş söyledi:

"Bu hikâye Deli Dumrul'un olsun, benden sonra alıp ozanlar anlatsın, dilden dile gezinsin, açık alınlı gönlü yüce erenler dinlesin" dedi.

Hak Teâlâ’ya yakarayım hanım: Başı yüce, kara dağların yıkılmasın. Gölgeli, yaşlı ağacın kurumasın. Çağıldayan, coşkun suyun kurumasın. Kudret sahibi Allah, seni kimselere muhtaç etmesin. Ak alnında beş kelime dua kıldık, makbul olsun. Arıtsın, temizlesin günahlarını, sizi adı güzel Muhammed'e bağışlasın.

Dedem Korkut’tan günümüze akan bir hikmetli hikâye ve hayra dönsün diyeceğimiz Ortadoğu maceramız var…

Kader bahsi Allah'la ilgili; biz kazaya bakalım.

Eski Yunan’da Thales'in hatırası çok yaygın bir yanılgımıza işaret eder.

Gökyüzünde yıldızları izlemeye başlar; tam önünde bir çukur vardır. Oraya düşer.

Atina’nın genç kızlarına gülerler: “Koca adam önündeki çukuru göremedi.”

Entelektüelimizde benzeri bir otizm türü hüküm sürüyor.

Ortadoğu, Fransız aksanıyla ile Arapça; İbrani aksanıyla İngiliz'ce konuşulan yerdir.

Ya aksanı kaçırdık, ya kalin diliyle anladık olanları.

Putin bugün gelince aksanları ve hafızaları birleştirmek gerekecek.

Artık “Komünistler” Moskova’dan Ankara’ya gelecekler. J

Rusya gelince, Çin’de gelmiş demektir.

Kafkaslar ve Ortadoğu’nun enerji-güvenlik meselesini ancak böylesi çözer…

 

TURAN YAZGAN HOCA

Uyandırmak için bir milleti ömrünü tüketti merhum.

Ve her ölüm bir uykudan uyanıştır.

Ben'lik sancılı varlık, sen'lik kadar uzar cürmü.

Özge olan ben ile içre olan benin buluşmasıdır ölüm...

Tekrara düşen hayatın kendini yenilemesi lazım.

Ölüm korkusu, karanlık korkusu biraz, biraz klostrofobi.

Ten'eşir...

Göğüs kafesi açılır, güvercin uçar gider.

Gassala bile ihtiyaç duymadan ölmek en güzeli.

Ve kendimizi yıkarız teneşir tahtasında.

Var olmak dar gelir insana bazen, dâr olur hayat.

Ve her ayrılışla bir varışı keşfederiz.

Ne hayatı tiryakilik düzeyinde, ne ölümü cinnetle görmeden yaşamak lazım.

Kimince Cennet'tir ölüm; kimince Cehennem. Ölüm sonrasını değil, ölümü konuşmak gerek.

"Her canlı ölümü tadacaktır," amenna! Hayatı tadan ne kadar canlı var, ona da bakmak lazım.

John Bunyan'da "iyi ameller" vardır mesela. Everyman’de de.

İslam fikir, akaidinde de nice eser vardır ölüme dair.

Dede Korkut'ta ölecek olan yiğide, annesi değil, karısı ömrünü verecektir...

Çoğu ölüm hikâyesinde ölüm değil, ölüme neyin eşlik edeceği var.

Ve yavrunuzun gözünde bir damla yaş da ölümdür; Musalla taşına yatırır ve yıkar insanı...

Deli Dumrul'un hikâyesini yanlış anlarız bazen. Köprü hayattır, ölüme bağlayan.

Ölüm aslında tamam olacak sandıklarımızı yarım bırakmışlığın adıdır.

Zaman ve mekân içinde varlığımızı parçalamak, ruh ile bedeni ayırmak da.

Ve dahi ölüm güzeldir...

Güzel insan olarak olmak güzeldir.

Aşk da bir ölümdür ayrılık gibi. Varlığından feragatin sarmaşığı...

Her kendimizden ayrılış bir ölümdür, ondan ıstırabı...

"Ol" ile "öl" arasında iki nokta var sadece...

Being and “un-being de üç.

Let there be kadar let there not be.

Sein ve dasein da da fark "da."

Biri doğunca, biri ölürken iki noktadır; köprü gibi.

Her "keşke!" de biraz ölmüşüzdür.

Her ölümle biz de azalırız biraz...

Turan Yazgan Hoca’yla ne kadar da azaldık!

Mekânın cennet olsun, Hocam!

 

NELER SÖYLENDİ?
@
Metin BOSNAK

Metin BOSNAK

DİĞER YAZILARI MUHSİN BAŞKAN Mum Titrer Hanemizde Ülkücülük CHP'yi Ne Zaman Sevdim İSLAMCILIKLA MÜSLÜMANI, TÜRKÇÜLÜKLE TÜRKÜ YABANCILAMAK SOSYAL MEDYANIN SOS'LARI PARALEL YAPI Bosna'daki Türk Üniversitesi: IUS DER SPİEGEL "BOYUN EĞME" DİYOR DEVRİM Mİ DEDİNİZ? BİRLİK VE BERABERLİK NEDİR? DİL TARİH VE İDEOLOJİ AYNAYI ARAMAK... MAKULLER AKİLLERE KARŞI VEDA HUTBESİNİ OKURKEN HİNLİK VE HAİNLİK ÖTESİNDE TARİHE BAKMAK ALPEREN OLMAK BİR HİLAL BİR İHTİLALDİR DELİLİĞE ÖVGÜ AŞK'A DAİR YAKLAŞIMLAR BİLİM, İDEOLOJİ VE DARVİNİZME DAİR YALAN DÜNYADA GERÇEK TARİH OLUR MU? ORTAYA KARIŞIK HALLERİMİZ EFKAR VE HERZELER YUSUF, ŞEHİR VE TABUYA DAİR EĞİTİME NEDEN HAYIR? EFKAR VE HERZELER "ADAMLARIN" PLANI HER ZAMAN TUTAR MI? İNGİLİZ'CE KONUŞMAK... BEN ÖLÜNCE KİM KALIR? BİLMENİN MALİYETİ NEDİR? BU ÜLKEYİ ANLAMAK... NİYET TAVŞANLARI VE TARİH ŞERİF MARDİN VE CUMHURİYETİN GETTOLARI FERMAN VE FETVA BAYRAMLARDAN BAYRAM BEĞENMEK AŞKIN BAR/KODU MEVSİM SONU İNDİRİMLİ LİBERALCİLİK YOL DA İÇİMİZDE SEYYAH DA! OSMANLI NE ZAMAN ÖLDÜ? SÜRGÜN KAYIP MEDENİYETİ ARARKEN... KÜRDİSTANA DAHA NASIL YARDIMCI OLABİLİRİZ? İKİNCİ YEŞİL KUŞAK PROJESİ MHP NEREYE GİDİYOR? NASIL BİR GENÇLİK? KİM KORKAR EBU ZER'DEN? MEHDİ NE ZAMAN GELECEK? "GÜZEL VE YALNIZ ÜLKE"YE Milliyetçilik ve Kürtler İLETİŞİM VE PROPAGANDA BATILILAŞMAK TWITTER'DA KENDİMİZİ OKUMAK "DANIMARKA ÜLKESİNDE KOKUŞAN ŞEYLER" BİSİKLETİN İSLAMİ OLANI FİRAVUN VE HİÇ'LİK KAMUSAL ALAN DÖNÜŞTÜ MÜ? KADIN, ŞEYTAN VE ÖLÜM ÇEVRİM İÇİ AHLAK ÖLÜM VE YAŞAMA KORKUSU KISKANÇLIĞIN KISKAÇLARI 11 Eylül ve ABD YA 12 EYLÜL SONRASI? Korku ve alkışlar arasında Ortadoğu AYDIN, MÜNEVVER VE ENTELEKTÜEL ORTADOĞU'DA OLANLARI ANLAMAK KAVGA NEREDE? KAVGA NEREDE? ORTADOĞU'NUN YENİDEN TASARIMI SUSMAK, PUSMAK VE BİRLİK DİL VE TARİH KAVGAMIZ HOLİGARŞİ Said Nursi ve Cemaat algısı Size “İslamî alt-çevre” diyebilir miyim, “abi”? MUHAFAZAKÂRLIK NEDİR? TÜRK LİBERALİZMİ AŞK MI MAŞUK OLAN? DİN'ERCİLİK SİVİL İTAATSİZLİK NEDİR? NEDEN KÜRT ÇALIŞMALARI ENSTİTÜSÜ? DEĞİŞİM İDEOLOJİSİ VE LİBERAL PROPAGANDA 12 EYLÜL SONRASI UZLAŞMA LİBERAL STATÜKOCULUK UYKUYU ÖLDÜRMEK "EKSİK ETEK" BABİL, DİL VE PROPAGANDA DENKTAŞ'IN ÖLÜMÜ AİKİDO VE "KÜRDİSTAN" DEĞİŞİM TÜRKÇE VE İDEOLOJİ "KASIMPAŞALI" BAŞBAKAN "İBRAHİMİ DİNLER" BİLİMLE DİNİ UYUŞTURMAK KOLTUĞA OTURAN VE KOLTUĞUN OTURDUĞU İNSAN TEMCİT PİLAVI VE YENİ OSMANLI RODRİGEZ NEDEN LİBERAL OLAMAZ? BEN'SİZLİĞE ŞİİR TOPKAPI'DAN DOLMABAHÇE'YE DÜŞERKEN ERBAKAN'I ÖZLERKEN MÜSLÜMAN VE İSLAMCI İSLAM VE FEMİNİZM KAÇIRILAN GÜNDEM BIDEN NOTLARI DEMOKRASİDE KİM KİM ÖPÜYOR ARAF'TA TARİHLERDEN TARİH BEĞENMEK İKİNCİ YEŞİL KUŞAK PROJESİ ARAFTAKİNİ ÖZLEMEK Hayatta Sürgün Olmak AKADEMİSYENLİK KÜRESEL KARADUL TEFRİKALARI GÜNCELLENEN MESİHİ BEKLERKEN TÜRKİYE KOLTUK, TURNUSOL VE KİMLİK BOSNA'DA BİR TÜRK ÜNİVERSİTESİ KOVBOY MEHTERANLA JAZZ ÇALARKEN Amerika ve Anti-Amerikan Kimlikler AMERİKAN KİMLİĞİ VE ŞEYTANLARI DÖNÜLMEZ AKŞAMIN UFKUNDAYIZ KUTLU VEDA DEĞİŞİMİN TÜRKÇESİ VE UYANIŞ TANRI, İNSAN VE TAKVİM ÖDLEK ÖCÜNÜ ALDI MI? Millet Olabildik mi? Zaman, medeniyet ve din Zaman, medeniyet ve din Mehdi’yi beklerken ORTADOĞU VE YENİ İNSAN Kediler, Fareler ve Vatan Kürşat olma vaktidir Gülün Adı, Kadın ve Takva İslamo-Amerikancılık EBCET, CİFR VE TARİH SÜBJEKTİF OLMANIN FAZİLETİ DİPLOMASİMİZ NEREYE? İSTİKLAL MARŞI YENİDEN YAZILABİLİR Mİ? KOKUŞAN BİR ŞEYLER VAR! KÜRESEL KARADULUN AĞLARINDA "Yeni Osmanlı"nın Yeni Haçlılara Yardım Tezkeresi KATLİAMERİKA MAHALLE, BASKILAŞIM VE FİKİR NAMUSU YARASANIN ÇIĞLIĞI VE DİPLOMASİ Ay lav yu, Cani! AŞKIN HALLERİ DOKUZ HECELİLER FİRAVUN... Kadın'ım... 28 Şubat ve Erbakan KADDAFİ'DEN KESESİ Ve Yine Karşınızda Renan, Sykes ve Picot Democoupracy mübarek olsun! FULL'er Yapalım mı, Abi? Ortadoğu'da Sezaryen Mısır'da Karaoke Devrimi Mısır'ı Okurken Obama ve ikinci yeşil kuşak projesi (I) Bir Ortadoğu Masalı Mutlu Oligarşiden Kutlu Oligarşiye Ey zahit, şaraba eyle ihtiram! Bilinç ve Sürgün İbrahim, devir içimdeki putları! İdeolojik dil ve Teolojik Tarih Pardon, Size Demokrasi Diyebilir miyim? Paralel Evren, Küresel İslamcılık Erkekler ne zaman "adam" olur? "Millî" Küreselleşme? AK'Kışşş Kimliklerin Kurdu “Hiç” i öğrenmek GELENEK VE MANKURT Küresel tapınak, yerel rahipler ve Hipnoz Çift-düşün, yeni-konuş! Batı'yı ararken... Aforoz’malar… Halife Ömer Hayek’i ne zaman okumuştu? AĞLAMAKTAN ÇAĞLAMAYA DOĞRU KÜRT'AJ Shalom, Kürdistan! İstiklal marşını yeniden yazmak İslam, Millet, Hilafet ve Siyaset Amerika düşmansız olabilir mi? Mustafa Reşit Paşa'ya Mektup Keşif... Babil’in dil’beri Medeniyetlerin neyi çatışıyordu? Tarihi hangi hikâyeci yazar? Zihin Kontrolü ve Kült YUMURTANIN AK'I, SARISI Ebu Zer’in günlüğü Her şey zıddı ile mi kaim? Melamilik “marka” mıdır? Melâmilik Bir ayrılık, bir yalnızlık, bir ölüm AŞKA DAİR NE VARSA Medya medyumluğu ve wikisızmalar Türkiye, İran ve Dünya Barışı Muhafazakârlık “marka”sı? Füze ümütz! “Van münütz!” Çin'in hafızası ve küresel sistem Kutlu veda Öznellik Öz’neliktir! Hz. İnsan, Hz. Peygamber ve emanet Said Nursi ve tesettür İmam, Örtünme ve Nur Suresi Din duble “yol” mu demekti? Gelenek, mankurt ve reform Aylardan şubat günlerden cuma Alaturkalıktan Kolaturkalığa gelenek Gelenek mürtedi ve kimlik Namus, Kanun ve Fazilete Dair İman "terakkiye" destek midir? Yılmayacağız... ÜÇ TARZ-I MAHALLE VE HAL Hoş geldin, Şeytan! OSMANLI VE NEO-OSMANLI DAYILAR VE DAYILANMALAR Türkiye’de muhafazakârlık ve Dr. Faustus Tesettür neyi örtüyor? Milat oluşturmak Yahudilik bir din mi yoksa ırk mıdır? Tarih satrancını asıl kim oynuyor? Mahalle ve getto Tanrı, totem ve muta nikahı Orta Doğu’mların ebesi ŞOFÖR MAHALLİ BASKISI KÜRESEL İSLAMCILIK RENAN'I VE KENDİMİZİ AŞMAK Medine Vesikası Türk solculuğu ve İslamcılığı Batı’k düşüncelerin Doğu’şu BATI'NIN DEĞERLERİ EVRENSEL MİDİR? NEO-MUHAFAZAKÂRLIK VE YİN-YANG Karadul KEDİLER VE FARELER “Erkekliğin” yasası, “kadınlığın” tasası ON ADIMDA LİBERAL OLMA TÜYOLARI Neden Federasyon? Kaburga kemiklerimdeki sızı? Ortadoğu ve Darbeler "Küreselleşme "millet"e neden karşıdır? TURNUSOL Ya 12 Eylül sonrası? (II) Ya 12 Eylül sonrası? 12 Eylül darbesine nasıl gelmiştik? (II) 12 Eylül darbesine nasıl gelmiştik? (I) Kim ne der? Ne zaman ki…
NAMAZ VAKİTLERİ
Gazete Manşetleri
Yol Durumu
BURÇ YORUMLARI
  • KOÇ
    Koç Burcu
  • BOĞA
    Boğa Burcu
  • İKİZLER
    İkizler Burcu
  • YENGEÇ
    Yengeç Burcu
  • ASLAN
    Aslan Burcu
  • BAŞAK
    Başak Burcu
  • TERAZİ
    Terazi Burcu
  • AKREP
    Akrep Burcu
  • YAY
    Yay Burcu
  • OĞLAK
    Oğlak Burcu
  • KOVA
    Kova Burcu
  • BALIK
    Balık Burcu
ANKET OYLAMA TÜMÜ
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA